Metallimusiikki.net

Apocalyptican haastattelu Finnish Metal Expossa!

  • Julkaistiin tiistaina 30.03.2010.
  • Luettu 2238 kertaa
  • Bändit:

Apocalyptican kaksi sellistiä spottivalojen säihkeessä soittamassa instrumenttejaan. Kuvan jäsenet mustiin pukeutuneita ja pitkähiuksisia miehiä.Kuva: Tiina Salminen

Maamme kenties omaperäisin metalliyhtye Apocalyptica sai luvan “lämmitellä” Sonata Arcticaa Finnish Metal Expo 2010:n lauantain myöhäisillassa. Yhtyeen huikean tiukkaan aikatauluun löytyi sentään viiden minuutin pituinen rako vastailla Metallimusiikki.netin. Yhtyettä haastattelussa edusti Eicca Toppinen. Turinatuokio pidettiin hieman ennen Apocalyptican 20.2. käynnistynyttä esiintymistä päälavalla. Apocalypticalta kuultiin täysi 75-minuuttinen setti. Helsingissä 19. ja 20. helmikuuta vietetyn FME:n yhteydessä juteltiin Apocalyptican sellistin lisäksi Sonata Arctican laulajaa, Amorphiksen kitaristia ja Korpiklaanin konkkaronkkaa. Useat haastatteluista on varustettu tuoreilla valokuvilla, niin myös tämä juttu.

Pakko kysyä heti kysymys, joka on varmasti kuultu ennenkin, eli miten syntyi erikoinen idea soittaa Metallicaa selloilla?

No se lähti siitä, kun sellistikavereiden kanssa digattiin Metallicasta ja muustakin metallimusasta. Kun oltiin jo soiteltu esimerkiksi Jimi Hendrixiä, niin aateltiin, että eihän Metallicakaan sen kummoisempaa ole. Ruvettiin ihan huvikseen soittamaan.

Teillä on myös ollut levyillä paljon nimekkäitä vierailijoita, miten olette saaneet heitä mukaan?

Se on itse asiassa ollut melko helppoa. Olemme tutustuneet moniin tuolla kiertäessämme. Sitten on huomattu, että fanitamme toisiamme molemmin puolin. Siinä on ollut sellaista ammatillista arvostamista. Sitten on vain mietitty, että kuka mihinkin biisiin sopisi.

Kun teette omia uusia biisejä, niin sävellättekö ne valmiiksi selloilla, vai jollain muulla instrumentilla?

No vähän vaihtelevasti. Osa biiseistä on ihan selloilla sävelletty. Loput kitaralla, tai pianolla. Monesti alkuperäisidea voi tulla jollain muulla instrumentilla, ja jatkojalostus sitten sellolla.

Miten toimitte studiossa? Oletteko kokeilleet esimerkiksi raskaampaa efektointia selloihin?

Ne on oikeastaan tulleet vasta nykyään. Tätä seitsemättä levyä tehdessä olemme panostaneet rohkeampiin kokeiluihin saundeissa. Suuri määrä erilaisia vahvistimia, ja hirveästi eri efektipedaaleita, joita saatiin haalittua. Mutta on sitä muutenkin joka levyllä tullut matkan varrella haettua jotain tiettyä saundimaailmaa.

Oletteko mieluummin studiossa, vai keikalla?

Molemmat on tosi kivoja, paitsi levynteko on ehkä psyykkisesti raskaampaa, eräänlaista mentaalista vuoristorataa pahimmillaan. Sitten kun on tullut pitkään kierrettyä, niin alkaa kaivata studioon ja ajatella, että mennään jo tekemään uutta levyä.

Oletteko ikinä ajatelleet laajentaa saundimaailmaanne ottamalla kosketinsoittajan tai kitaristin yhtyeeseen?

Ei olla. Basistihan meillä on ollut välillä. Uudella levylläkin kuullaan sähköbassoa. Se on ollut sellainen tuore lisä yhtyeeseen. On ollut levyillä myös sellaista, että jos joku juttu, esimerkiksi piano, kuulostaa paremmalta jossain jutussa, niin sitten se soitetaan sillä.

Asettaako selloilla soittaminen melodioille jotain erityisvaatimuksia?

Kyllä. Instrumentaalimelodioita käsittelee ihan eri tavalla kuin vokaalimelodioita. Ihan eri jutut toimii instrumentaalissa. Sovittaminenkin on täyttä työtä, koska sello tarvitsee tilaa enemmän siinä sointikuvassa. Toisaalta sellon saundi on niin omintakeinen, että se leikkaa läpi täydemmässäkin sovituksessa. Ja joudumme tekemään paljon sen arrauksen (sovitus, toim.huom.) eteen, että kaikkien soittama materiaali erottuu omakseen.

Mites teillä on noi ulkomaan lämmitykset?

Jenkithän on lähteneet vetämään ihan hyvin ja meillä on diilikin siellä. Se on meille aika keskeinen markkina-alue. Esimerkiksi toissa vuonna tehtiin yksistään Jenkeissä 70 keikkaa. Normaalistihan meillä on ainoastaan viisi prosenttia keikoista Suomessa. Nyt meillä on maaliskuussa kahdeksan keikan Suomen-rundi.

Millaisia suunnitelmia on tulevaisuuden varalle?

No lätty tulee ulos joskus touko- tai kesäkuun korvilla. Toukokuussa myös aletaan kiertää Jenkeissä. Kesä meneekin pääosin siellä. Pari keikkaa heitetään Euroopassa festareilla. Sitten syksyllä tulee Euroopassa klubi-kiertue. Siitä sitten pala palalta eteenpäin ankaraa kiertämistä aina levyjen jälkeen.

Näin kun olette tehneet jo loistavan uran, niin onko teillä yhä tavoitteita?

Onhan niitä. Tehdä parempaa musaa, ja löytää uusia juttuja. Tietysti myös laajentaa tyylillistä reviiriä. Juttujen on pakko muovautua, mennä eteenpäin, muuten siinä ei ole mitään järkeä.

Lämmin ja leppoisa rupattelutuokioni Eican kanssa päättyi, ja haastateltava oli päästettävä virittelemään selloaan illan kliimaksia varten.

Apocalyptica Finnish Metal Expossa 20.2.2010:

Apocalyptica on:

  • Eicca Toppinen (sello)
  • Paavo Lötjönen (sello)
  • Perttu Kivilaakso (sello)
  • Mikko Sirén (rummut)
Tietoa julkaisusta

Metallimusiikki.netin Jouni Kautto julkaisi tämän artikkelin. Selaat juuri osion Metallimusiikki sisälle ahdettuja julkaisuja. Juttu liittyy tavalla tai toisella bändiin tai bändeihin . Klikkaamalla bändin nimeä saat avattua muutkin siihen kytketyt kirjoitukset.